Wednesday, June 13, 2012

Resepi Asam Pedas Tomato Ikan Sebelah ...

merah kan.. tp x pedas sgt pon...


hari ni aku masak ikan sebelah... aku masak asam pedas letak tomato..... erm... nyum3... berselera jer makan... aku cuma masak sayur sawi goreng ngan telur dadar je....

tp gambo sayur n telur tu aku x amek pon.... x payah la kan sbb telur n sayur tu simple sgt pon kan3...hu3...

hrni x der wat air minum yg spesel pon.. minum air suam n milo utk anak2 aku...

Resepi... senang jer kan....:

ASAM PEDAS IKAN SEBELAH
Bahan-Bahan:

1 ekor Ikan Sebelah (saiz besar - aku 4 beranak jer mkn...)
Semangkuk air asam jawa
Garam secukup rasa
Bahan perasa klu nak letak....
Buah Tomato

Bahan Kisar:
1 biji Bawang Merah Besar

3 ulas Bawang Putih
1 inci Kunyit Hidup

1 inci Halia
1 genggam Cili Kering

Cara-cara memasak:


  • Tumis bahan kisar sampai betul2 garing (naik minyak) -- kalau xbetul2 garing xsedap plak nnt.
  • Masukkan semangkuk air asam jawa..pastu tunggu sampai kuah mendidih
  • Bila dah mendidih, masukkan ikan dlm kuah, ...biarkan api sederhana besar sampai kuah mendidih lagi
  • Bila dah mendidih, kecikkan api, masukkan buah tomato, garam &bahan perasa (klu nk tambah daun kesum/terung/bendi pon bole..)
  • Didihkan lagi... cuba rasa..kalau ada yg kurang tambahlah apa2 yg patut... rasa masam & masinnya biar seimbang dan terasa. klu guna ikan lembut, masak jgn terlalu lama, sbb isi ikan mudah hancur. 
  • Agak2 kuah dah agak pekat, tutup api dan bolehlah makan panas2 yerk.... slurppp....

    Sekian.. selamat memasak....

4 comments:

  1. ada tak gambar ikan sebelah tu...saya tak berapa kenal nama ikan ni...tu pun baru dengar je pulak nama ikan tu ikan sebelah..
    masak asam podeh,,,sodap!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. yg blom masak sy x snap plak gambo nya... hehehe.. ikan sebelah ni dia sebelah jer... lebih kurang ngan ikan sisa nabi tupa dia... nnt sy google n tepek kat sini ya.. :D

      Delete
    2. saya try google jugak...nanti nak buat entry..saya link kat awak ye..

      Delete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...