Saturday, June 30, 2012

Bunga Kantan, Limau Kasturi dan Cili Padi

hrni aku balik kg amek mak aku... bile dah smpi kampong tu cam bese la.. round2 keliling umah dulu cari hasil tanaman mak aku kan... apa yg aku bole amek bawak baik.. hahahaha.. best3...


pokok kantan... byk jugak aku dpt... dalam 10 kuntum 

apa lg yg aku cari klu bukan bunga kantan.... aku mmg suke bunga kantan ni... mmg peberet aku sesangat... masak asam podeh... hehehehe..letak kat singgang pon bole.... wat nasik goreng kerabu lagi sedap.. nyum3...

 
pokok limau kasturi.. lebat buah dia ni....

limau kasturi ni sedap wat sambal belacan kan... erm... semangkuk kecik penuh gak aku amek..... nak amek lg tp tak smpi.. tinggi... tak tercapai eden.. hehehehehe.. dah terbayang2 sirap limau plak ni... slurpp..... sedap nya...

cili padi.. baru nak membesar.. jadik aku tak petik pon...

cili padi ni baru putik jer... klu dah besor mau aku petik jgk ni... hahahaha...

hari ni byk gak aku amek dr kampung... pisang.. kelapa...sume ada... hehehehehe... malam ni mesti la menu aku asam pedas... sambal belacan sket.......

Friday, June 29, 2012

Tidur vs tido

 aksi2 tido anak2 aku.. diaorg ni tido mmg la lasak... tgk ler tu...
pic ni baru jap aku snap.. kaki kakak kat muke adik..

aku kuar dr bilik air jer.. tup2... tgk diaorg dah tido.. ok la kan.. bagus le tu.. kat luar pon ujan... sejuk jer.. sedap tido.. tp yg tak best nya kaki kakak tu sedap jer kat atas muke adik... hahaha.. yg adik lak sedap jer tido.. hujan la katakan.... adik bukak baju tu sbb apa.. aku tau.. aku rasa2 pegang2 baju dia tu rupanya basah kena susu botol dia.. tumpah agaknya time dia minum susu... camne tumpah aku tak tau la kan... dia plak mmg tak suke baju basah2 ni... ujan2 tido tak pki baju...


pic yg ni dah lama aku amek.. thn lepas kot...

aku mmg suke amek gambo time diaorg tido ni... mcm2 aksi ada.. mana ntah lg gambo2 yg lain... malas aku nak godek2 cari.... ni jer la yg sempat aku tepek kat sini... 

diaorg ni awal2 tido kemain lagi baring sbelah2.. tp pastu gini ler jadik nya.... masing2 berpusing2 360 degree time tido.... yg adik mmg tak bole tido tepi katil.. mau tergolek ke bawah katil gamaknya,,, hua2...

**** terigt zaman kecik2 dolu2.. suke tangkap belalang mentadu-mentadak tu.. pastu tya kat dia... "mentadu.. mentadak... camner sue tido.." gitu ler lebih kurang.. pastu klu menatang tu gerak wat aksi kengkonon tu ler aksi org yg disebut nama tu tido.. hahahahaha...

Nobita vs Sizuka

meh layan katun ni... kita release tensen jap hr jumaat ni.. sok kan dah nak cuti.. dah ujung2 bulan ni plak yg keje tu mesti dah dpt gaji kan.... jadik meh kita hepi2... tak mo pikir2 keje skjp jerk..  :D


 cute tak meka be-2 ni.. cute kan.. kan..kan.. hehehehehe

Doa untuk anak


sumber dr Young Khalifah

Mari lah kita sama2 mendoakan anak2 kita agar menjadi anak2 yang bijak pandai dan berguna di dunia dan di akhirat.. dan juga agar anak2 kita sentiasa di lindungi dr segala bencana yg tidak di ingini.... Amin...

Sunah-sunah dan adab-adab hari Jumaat

pejam celik.. pejam celik... sekejap jer dah hr Jumaat kan... cepat nya masa berlalu.....

di hari Jumaat yg mulia ni.. mari la kita.. adik2.. abang2.. amalkan sunah2 ni.... 


Thursday, June 28, 2012

DOA PANJANG UMUR DAN BANYAK HARTA (ISTIMEWA UTK ANAK2 KU)

اللَّهُمَّ أكْثِرْ مَالِي، وَوَلَدِي، وَبَارِكْ لِي فِيمَا أعْطَيْتَنِي وَأطِلْ حَيَاتِي عَلَى طَاعَتِكَ، وَأحْسِنْ عَمَلِي وَاغْفِرْ لِي
“ Allahumma ak-tsir maalii wa waladii, wa baarik lii fiimaa a’thoitanii wa athil hayaatii ‘ala tho’atik wa ahsin ‘amalii wagh-fir lii "
Ya Allah perbanyaklah harta dan anakku serta berkahilah kurnia yang Engkau beri. Panjangkanlah umurku dalam ketaatan pada-Mu dan baguskanlah amalku serta ampunilah dosa-dosaku
 
 اللَّهُمَّ أَكْثِرْ مَالَهُ وَوَلَدَهُ ، وَبَارِكْ لَهُ فِيمَا أَعْطَيْتَهُ
Ya Allah, perbanyaklah harta dan anaknya, serta berkahilah apa yang engkau kurniakan padanya.” (HR. Bukhari no. 6334 dan Muslim no. 2480)
 
اللَّهُمَّ ارْزُقْهُ مَالًا، وَوَلَدًا، وَبَارِكْ لَهُ
Ya Allah, tambahkanlah rizki padanya berupa harta dan anak serta berkahilah dia dengan nikmat tersebut.” (HR. Bukhari no. 1982 dan Muslim no. 660)   
 
"YA ALLAH, KAU PANJANGKAN LA USIA ANAK2KU, JADIKAN LAH MEREKA ANAK2 YANG BERIMAN, ANAK2 YANG PATUH KEPADA MU YA ALLAH, PATUH KEPADA IBU-BAPA, RASUL2, PARA NABI, PARA MALAIKAT.. JADIKAN LAH MEREKA ANAK2 YG SOLEH DAN SOLEHAH... ANAK YANG MENGHORMATI IBU-BAPA DAN ORANG2 TUA, KAU JADINLAH JUGA ANAK2 KU ANAK YANG CERDAS AKAL FIKIRANNYA, ANAK YANG BIJAK PANDAI DAN BERILMU DUNIA DAN AKHIRAT... KAU PERBANYAKKAN LAH HARTA NYA SERTA BERKAHILAH MEREKA... YA ALLAH.. KAU AMPUNILAH DOSA2 MEREKA... KAU BAGUSKAN AMALAN MEREKA DAN JUGA AKU..." AMIN YA RABBAL ALAMIN....

Happy Birthday Syasya

Alhamdulillah.. Syasya dah genap 6 tahun dah hrni ikut kalendar Masehi.....

 coklat + butter kek....

td g htr jajan n kek Syasya kat tadika Syasya.. agak terkilan sbb tak dpt nak snap pic Syasya potong kek kat sekolah... sek Syasya x benar kan masuk kecuali klu ada hal2 penting.... wlupon hr pertama sekolah pon x bole masuk... nak tgk kat luar pagar jerk... so sad kan... mungkin dah ada kes kot... klu tak, tak kan la cikgu tak bg kan.... tp tak plak penah nak tya ngan cikgu2 kat situ... dah rule dia camtu.. ikut je la...

  amek mlm td.. sbb masing2 dah x sabor nak potong kek... 
Mustaqim lg la sbb dia dok umah 24jam... 

malam tadi Syasya dah potong kek dah... masing2 dah x sabor nak potong kek.. ayah smpi umah jer.. pas makan terus je potong.... wlupon dah kenyang makan nasi.... erm... Mustaqim lebih2 la xcited dr kakak sbb dia yg dok mengadap kek 24jam... dok mengadap ibu wat kek kat dapo... hu3..

tp x pe la kan potong awal sbb klu ikut kalendar Islam umor Syasya mmg dah genap 6 tahun dah pon kan.... lgpon sblm htr kek kat sekolah Syasya bole gak rasa kek tu dulu... kot2 ler rasa dia plek ker apa kan... klu dah rasa dulu agak2 pelik kensel la htr.. cari jer la kek kat kedai2.. keh3...
 wlupon kek x cantik n comot2.. tp tak pe la kan.. ibu yg wat... 

kali ni aku watkan Syasya kek coklat + butter.. krim dia cheese frosting + topping coklat.. comot2 jer aku wat.. tp ok jgk la kan... rasanya pon ok... klu ltk fresh krim lg la ok sgt2 aku rasa... mesti kalah kek Secret Resepi ... rupe jer hodoh sket.. hahahaha... perasaan la plak kannn... . ermm.. klu beli 2 bijik kek ni kat secret resepi tu mau Rm200++ dah regenya kan...pasni aku akan blajo wat kek lg comei eh... jd save ler bajet kami

*** klu ikutkan Ayah diaorg ni x der nya kek2 ni sume... klu bab makan2 InsyaAllah.. Ayah akan belanja apa yg diaorg nak... ibu jer yg over... bese la kan.. org pompuan...

Wednesday, June 27, 2012

28 June 2008 ~ 28 June 2012

erm... x sangka.. sekejap jer rasa masa ber lalu... esok Syasya genap 6tahun... menjelang besday dia... Syasya asik menghitung hari... x sabar2 nak sambut besday..... x sabar2 nak bagi kengkawan kat sekolah jajan.... hehehehe..
ni Syasya dr umur 1 hr smpi umur 6thn...

rentetan kelahiran Syasya:

1) Due date Syasya lahir ialah 17.07.2006...
2) Syasya lahir awal sgt2... x der tanda2 nak bersalin pon time tu... cume Syasya kurang gerak time tu.. dr pagi smpi pukul 6ptg baru 2 kali gerak dalam perut... ayah Syasya dah risau sbb time tu ayah keje shift malam.....
3) Ayah Syasya bawak ibu g klinik yg dekat ngan umah... smpi klinik doktor takder lak... doktor ganti jer yg ada n doktor tu baru jer jadik doktor... dia cek baby dlm perut ok.. Syasya x de apa2 tp dia takut apa2 jadik .. pastu dia wat surat srh g refer kat GH...
4) Smpi kat GH doktor cek Syasya rupanya dah tak sabo2 nak tgk ibu ngan ayah.... bukaan dah 3 cm time tu... jadik ibu tido spital mlm tu..
5) esoknya waktu kol 12.00 p.m doktor cek kali ke-3 n pecahkan air ketuban... 
6) pukul 1++ p.m tu ibu dah rasa saket sket2...
7) pukul 3.17 p.m. Syasya lahir.. berat 2.6 kg dan pjg 47cm... kecik jer kan... hari tu hari Rabu... 28.06.2006 M bersamaan 2 Rejab 1427 H..
8) Syasya anak yg x byk ragam dr kecik smpi besar..
9) Nama sebenar Siti Darwisyah... maksud nya Ahli Tasauf..  (Ayah Syasya yg bubuh nama ni..)
10) Nama samaran Syasya maksudnya berseri2... ni ibu Syasya yg bubuh....
11) Syasya suke bertanya.. byk soal Syasya ni.. hehehe.. x kira time apa.. kat mana... apa yg dia nmpk dia akan tya... smpi org tak der jawapan...
12) benda yg Syasya suke tgk ialah bulan... dr kecik Syasya suke tgk bulan... penah satu hari masa Syasya umur 2thn++ dia nmpk bulan sebalik awan.. bulan tu nmpk samar2.. dia nak nanges.. sbbnya... dia kata bulan dah nak mati... hehehehe.. lawak gak rasa time tu..
13) Syasya dah petah bercakap seawal umur 1thn lg... dah pndi jalan... sblm 1thn syasya dah bercakap cuma pelat2 sket.. jln pon dah pndi... time setahun tu dah terer la... (sbb tu Syasya dpt adik awal kot... hehehe.. Syasya dah pndi berdikari time ni...)
14) Syasya suke makan.. sbb tu ibu Syasya suke masak2 utk Syasya n adik makan... (adik makan sbb nak menyibuk2 jer...)
15) esok 28.06.2012 pukul 3.17 p.m. genap lah umur Syasya 6 tahun... (ikut kalendar Islam 2 Rejab 1433 H adalah bersamaan 23.05.2012 hrtu...Syasya dah 6thn dah kan )

ni dia kek yg ibu wat utk Syasya bwk g sekolah esok... 
n satu lg utk potong ngan adik... 2 bijik kek utk Syasya... 
wlupon tak cantik tp tak pe la kan.. janji ibu yg buatkan utk Syasya.. 
n tak lupa jugak jajan utk kawan2 Syasya...

Tuesday, June 26, 2012

10 AMALAN ^ T E R B A L I K ^ YG TIDAK DISEDARI ♥

sumber dr fb wujud

antara amalan-amalan yang mengalami tranformasi dari keadaan asal:


1. Amalan kenduri arwah beberapa malam yang dilakukan oleh keluarga simati selepas sesuatu kematian (malam pertama, kedua, ketiga, ketujuh dan seterusnya) adalah terbalik dari apa yang dianjurkan oleh Rasulullah di mana Rasulullah telah menganjurkan jiran tetangga memasak makanan untuk keluarga simati untuk meringankan kesusahan dan kesedihan mereka. Keluarga tersebut telah ditimpa kesedihan, terpaksa pula menyedia makanan dan belanja untuk mereka yang datang membaca tahlil. Tidakkah mereka yang hadir makan kenduri tersebut khuatir kalau-kalau mereka termakan harta anak yatim yang ditinggalkan oleh simati atau harta peninggalan simati yang belum dibahagikan kepada yang berhak menurut Islam?

“Abdullah bin Ja’far berkata: Ketika tersebar tentang berita terbunuhnya Ja’far, Nabi sallallahu ‘alaihi wa-sallam bersabda: Hendaklah kamu menyediakan makanan untuk keluarga Ja’far, mereka telah ditimpa keadaan yang menyebukkan (kesusahan)”
(Dihasankan oleh at-Turmizi dan di sahihkan oleh al-Hakim)

2. Kalau hadir ke kenduri walimatul urus (kenduri kahwin) orang kerap salam berisi (hadiah wang yang diberi semasa bersalam). Kalau tak ada duit nak dikepit dalam tangan, maka segan ia nak pergi makan kenduri. Tetapi kalau ia menziarah orang mati, tidak segan pula salam tak berisi. Sepatutnya kalau menziarah keluarga si matilah kita patut memberi sedekah. Kalau ke kenduri kahwin, tak bagi pun tak apa kerana tuan rumah panggil untuk diberi makan bukan untuk ia menambah pendapatan.

3. Ketika menghadiri majlis pemimpin negara kita berpakaian cantik, kemas dan segak tetapi bila mengadap Allah baik di rumah maupun di masjid, pakaian lebih kurang saja bahkan ada yang tak berbaju. Tidakkah ini suatu perbuatan yang terbalik.

4. Kalau menjadi tetamu di rumah orang dan di beri jamuan, kita rasa segan nak makan sampai habis apa yang dihidangkan kerana rasa segan dan malu, sedangkan yang dituntut dibanyakkan makan dan dihabiskan apa yang dihidang supaya tuan rumah rasa gembira dan tidak membazir.

5. Kalau bersolat sunat di masjid amat rajin, tapi kalau di rumah, sangat malas. Sedangkan sebaik-baiknya solat sunat banyak dilakukan di rumah seperti yang dianjurkan oleh Rasulullah untuk mengelakkan rasa riak.

6. Bulan puasa adalah bulan mendidik nafsu termasuk nafsu makan yang berlebihan tetapi kebanyakan orang mengaku bahawa dalam carta perbelanjaan setiap rumah orang Islam akan kita dapati perbelanjaan di bulan puasa adalah yang tertinggi dalam setahun. Sedangkan sepatutnya perbelanjaan di bulan puasa yang terendah. Bukankah terbalik amalan kita?

7. Kalau nak mengerjakan haji, kebanyakan orang akan membuat kenduri sebelum bertolak ke Mekah dan apabila balik dari Mekah tak buat kenduri pun. Anjuran berkenduri dalam Islam antaranya ialah kerana selamat dari bermusafir, maka dibuat kenduri, bukan kerana nak bermusafir, maka dibuat kenduri. Bukankah amalan ini terbalik? Atau kita mempunyai tujuan lain.

8. Semua ibubapa amat bimbang kalau-kalau anak mereka gagal dalam periksa. Maka dihantarlah ke kelas tuisyen walau pun banyak belanjanya. Tapi kalau anak tak boleh baca Quran atau solat, tak bimbang pula bahkan tak mahu hantar tuisyen baca Quran atau kelas khas mempelajari Islam. Kalau guru tuisyen sanggup dibayar sebulan RM20.00 satu pelajaran 8 kali hadir tapi kepada Tok Guru Quran nak bayar RM15.00 sebulan 20 kali hadir belajar pun menggeletar tangan. Bukankah terbalik amalan kita? Kita sepatutnya lebih berbimbang jika anak tidak dapat baca Al Quran atau bersolat dari tidak lulus periksa.

9. Kalau bekerja mengejar rezeki Allah tak kira siang malam, pagi petang, mesti pergi kerja. Hujan atau ribut tetap diharungi kerana hendak mematuhi peraturan kerja. Tapi ke rumah Allah (masjid) tak hujan, tak panas, tak ribut pun tetap tak datang ke masjid. Sungguh tak malu manusia begini, rezeki Allah diminta tapi nak ke rumahNya segan dan malas.

10. Seorang isteri kalau nak keluar rumah samada dengan suami atau tidak, bukan main lagi berhias. Tetapi kalau duduk di rumah, masyaAllah. Sedangkan yang dituntut seorang isteri itu berhias untuk suaminya, bukan berhias untuk orang lain. Perbuatan amalan yang terbalik ini membuatkan rumah tangga kurang bahagia.

Butter Kek / Kek Mentega

hrni aku wat kek mentega lagi.. baru jer siap bakar... aku nak wat utk anak aku bawak g skolah.. besday dia.... siap bakar... aku biarkan kat oven kejap dan bukak ler pintu oven tu kan.... sbb aku nak deco cantik2 sket la kunun2 nya... 1st time nak bg kat sekolah anak aku....

erm... tgh dok syok2 tgk tv terasa nak wat lawatan ke dapo plak sbb anak2 aku mkn tak siap2 dr td.. tgk punya tgk rupanya diaorg tgh menjamah kek ni.... adoi ler... cuba tgk kek aku ni..... sob3...

abes cacat kek aku yg gebus ni.. sob3...

geramnya rasa... rasa nak jerit bg gegar satu taman jer.... urmm... kena cucuk ngan garfu ler... kena cubit ler... sedih nya..... dah ler aku ni tak terer nak mendeco.. abes plak kena kacau kek aku... panas lg kek ni aku kluarkan jgk dr loyang... geram punya pasal...

** resepi dia sama mcm resepi kek mentega yg sblm ni --->kek mentega


Aurat Wanita

DI SUATU MALAM selepas Solat Maghrib...

Adik : Abg tahu tak bila perempuan yg TAK SUKA TUTUP AURAT mula menutup auratnya dgn sempurna?
Abg : Masa haji kot adik,
Adik : Salah...cuba teka lagi...
abg : Masa kawin???
Adik : Salah jugak, teka la lagi..
Abg : Apa dia dik?? abg tak tahu la.
Adik : Tadi ustazah cakap kat sekolah , perempuan yang tak suka menutup auratnya akan menutup auratnya dengan sempurna apabila dia DIKAFANKAN. Maka akan TUTUP BUAT SELAMA-LAMANYA.



 gambar dan cerita di ambil dari PanduanIslam.com

Wahai MUSLIMAH ku sekalian...
JAGALAH AURAT & MARUAHMU dengan SEMPURNA...
Sebelum semuanya TERLAMBAT.....................

Monday, June 25, 2012

Amalan pemakanan untuk anak-anak

selain dr didikan, pemakanan yg baik mempengaruhi otak kita dan anak2 juga kan... jadi... elok la kita amalkan dan didik anak2 dr awal... supaya menjadi kebiasaan dan amalan bila dewasa... kat bwh ni antara tip2 utk dititipkan pd anak2 dan juga utk org dewasa.....


Sifir mudah untuk anak-anak..

 ermm... info yg sgt berguna ni mungkin orang lain dah lama tahu... tp nak share kan juga kat sini... mungkin ada yg belum tahu... sgt mudah rupanya kan... harap dapat di praktikkan di rumah...




Sunday, June 24, 2012

Resepi Donut & Pau Sambal

Petang ni aku wat Pau sambal + donut... klu aku wat donut mesti aku wat pau sambal sekali.. hehehe 2 in 1..

ni le rupa donut dan pau sambal aku yg x seberapa...

Resepi dia... ni hasil dr gugel n aku edit sendri.. hehehe

Bahan2:

2 cwn tepung gandum
1 biji telur
1 sudu marjerin/shortening
1 sudu gula
1 sudu susu pekat
1 sudu susu tepung
1/2 sudu kecil garam
1 cwn air
*1/2 sudu kecil baking soda
*1/2 sudu kecil soda bicarbonat
(*aku guna ni sbb yis aku dah abes plak)

Cara:

Gaul kan sume bahan kecuali air dengan tepung sampi sebati dan masukkan air sikit2... uli smpi tepung melekit kat tangan sket..(jgn uli smpi jd doh).. pastu rehatkan sekurang2 nya sejam.... tp klu biarkan 3jam lagi bagus... pastu masukkan sket tepung dan buatkan bulat2 kecil sama besar smpi doh abes... leperkan doh 1/2 inci dan goreng.. klu nak jadikan donut lubangkan kat tengah2 tu....

Tazkirah hujung minggu....

 Doa Kemudahan Semua Urusan... berdoa dan beramal la... jgn sekadar pohon doa shj.. ttp tak berusaha..

 Beralah tidak bermakna kita kalah...

 Senyum adalah penawar yg paling baik dan terindah...
Ini yg paling aku nak wat... sob3... byk kesalahan yg aku dah wat kot.. hrp2 dpt perbaiki dgn segera....
"tenangkan hati, minda dan jiwa kita.. semoga kebahagiaan milik kita..."

Saturday, June 23, 2012

Resepi Kek Mentega

resepi ni aku dpt kat MyResepi klu tak silap... erm.. x igt link mana... sbb aku dah kopipes dlm komputer aku utk koleksi resepi kek aku yg aku sng nak cube...

hrni aku cube wat kek ni... tp loyang yg aku gunakan agak besar jd agak kurang tebal la kek aku tu kan..
Resepi dia...

Bahan2:
1 cawan mentega/marjerin (aku guna mejerin brand seri pelangi hehehe.. 1st time gn marjerin ni)
2 biji telur
1 cawan gula
2 cawan tepung
1 sudu teh baking soda
1 sudu teh soda bikarbonat
1 sudu teh esen vanilla
pewarna... klu nak letak.. klu nak wat belang2 letak la beberapa warna ok...

Cara:

1. Panaskan oven 160darjah sekurang2nya 10minit sblm nak masak kek tu...
2. Tepung dan soda bicarbonat+baking soda diayak.
3. Putarkan marjerin/mentega bersama gula smpi kembang..
4. Masukkan telur satu persatu...
5. Pastu masukkan tepung sikit2 smpi abes... pukul smpi rata/sebati
6. Klu nak letak warna bahagi2 kan adunan mengikut bape warna yg kita nak letak.. klu nak letak 3 warna bhg kpd 3 bhgn tepung tu.. pastu letak kaler..
7. Amek satu sudu demi satu  masukkan dalam loyang... selang selikan kaler smpi adunan abes..
8. Bakar adunan selama 30minit. (suhu oven n masa mengikut oven masing2)

**aku tak letak kaler pon...

Santapan Minda...







Mari bersama kita renung2 kan.... dan selamat beramal..

*** selamat berhujung minggu...


Thursday, June 21, 2012

BANTU ADIK ZAQUAN - lelangit bercelah atau cleft palate

Petang ni bila aku bukak fb aku.. terpampang dkt wall pasal citer adik Zaquan ni.... jujur aku cakap.. ni 1st time aku dgr kes mcm ni... mcm2 penyakit yg Allah bg kan.... dugaan utk kuarga Adik Zaquan..

keratan berita dr fb aku... comel adik Zaquan ni...

Mak adik Zaquan ni bekerja sebagai pembantu jualan tp dah benti sbb nak jaga anak dia... ayah dia lak keje sb pemandu.. klu ada sesapa yg nak menderma kat kuarga mereka bole la derma ya...


("BANTU ADIK ZAQUAN
Bagi pembaca yang ingin membantu Muhammad Zaquan Adha, bolehlah menghulurkan bantuan kepada ibunya Rohani. Anda boleh menghulurkan wang ke akaun Maybank Rohani binti Hj Mohd Ali-162021478503. Atau anda boleh menghubungi nombor telefon 012-6175118.")

Sedih bila baca artikel pasal bayi ni... mak dia sedar dia berkeadaan mcmtu masa dia umur 4bln.. lama gak baru pasan kan... pasan sbb bila makan n minum kuar dr idung... sbb lelangit tu berlubang n tembus ke hidung... erm.. mesti x selesakan... camner nak mkn camtu sbb lelangit bocor...

pastu nak kena minum susu khas lg.. Rm70 setin n sekurang2nya dia minum 3 tin sebulan... bese la bdk2 kecik kan... mmg la kuat menyusu.. tp skrg mak dia dah x bg lg dah susu tu sbb mak dia dah benti keje... camne Adik Zaquan ni nak membesar.. doktor lak cakap klu nak wat pembedahan berat dia kena cecah 7auns baru bole bedah... ermm....klu x bole nak makan... x minum susu yg sepatut nya camne la berat dia nak cecah 7 auns...

klu korang nak tau lanjut lagi korang baca la sendiri kat Mingguan Wanita ni... link ni pon aku dpt kat fb aku..

** Harap kuarga Adik Zaquan tabah dan ada insan yg berhati mulia utk menyumbangkan bantuan kpd Adik Zaquan dan keluarga... Aku... aku mampu sampi kan cite ni kat korang2 yg sudi baca blog aku... n sudi2 la korang smpi2 kan kpd mereka yg bole menderma...

Coupon McMuffin & Pizza Hut: 50% off

sape nak kupon Mc Muffin n diskaun dr Pizza Hut.. 50% tu... amek ler kat sini.. aku bg free je.. hehehe... aplg print rr... ptg2 ni ujan plak kan.. x der keje.. jd aku tepek je la kupon ni... plan nak g Supermarket yg dekat2 ngan umah pon x dpt.. ujan lebat lak hrni ... jd meh rr kita layan boring...

separuh harga tu.... apa lg.. meh ler kita g bekpes kt Mc D.. jom3

meh jom lepas bekpes kat Mc D kita lunch n diner kat Pizza Hut plak..

Ermm... nape KFC x wat promosi gak kan.... ke aku yg tak tau... klu KFC wat jgk, kan dah komplet dah sajian kita utk sehari.. hahahaha... pepagi kita g bekpes kat Mc D.. pastu g lunch kat Pizza Hut lak... mlm g diner kat KFC.. hah... x ker komplet gitu... hu3...

***22/6.. br tertengok iklan akt tv td.. kfc pon ada wat diskaun 50% rupa nya... hik3...

Resepi Potato salad --- receipe by Nestle Malaysia

erm.. baru salin resepi ni.. blom cuba lg.. sng jugak nak wat ni...    nnt senang2 bole buat.. tp aku tepek dulu la resepi mudah ni kat sini yerk... bole le korang2 cube dulu n bgtau hasilnya nnt kan..

gambo ni aku dpt dr emel yg Nestle bg kat aku tu la.... 
korang dpt gak ker emel tu?
 korang bukan ahli nestle kan...
 sbb tu le x dpt.. kan..kan..kan... hehhehehe

Preparation Time / Masa Penyediaan
45 minutes / 45 minit

Serves / Hidangan
6 persons / 6 orang

Skill Required / Kemahiran Diperlukan
Intermediate / Pertengahan



Ingredients

100g NESTLÉ Natural Set Yogurt
1 tablespoon Yellow mustard sauce
½ teaspoon MAGGI CUKUPRASA All-in-One Seasoning
4 cups Cooked cubed potatoes
2 tablespoons Chopped spring onion

Bahan-bahan



1 camca besar Sos kuning biji sawi (mustard)
½ camca kecil MAGGI CUKUPRASA Penambah Perisa Semua Dalam Satu
4 cawan Kentang yang telah direbus dan dipotong dadu (besar)
2 sudu besar Daun bawang yang telah dipotong

Cooking Steps

  1. In a bowl, mix sauce ingredients.
  2. Add remaining ingredients and mix well.
  3. Refrigerate until well chilled.

Cara Penyediaan

  1. Campurkan semua sos di dalam mangkuk.
  2. Tambah bahan-bahan selebihnya dan gaul sebati.
  3. Masukkan ke dalam peti ais untuk disejukkan. 

nak lebih lanjut lagi korang bole ler servey kat Nestle ... (ini bkn entry berbayar dr Nestle eh.... aku sj bg link nnt senang korang nak cr resepi2 lain.. utk anak2..)

** o.k... selamat mencube...

Wednesday, June 20, 2012

27 Ramadhan bakal menjelma lagi...

Kenapa aku kata 27 Ramadhan yg bakal menjelma..?? bukan 1 Ramadhan.... ??

27 Ramadhan 1432H/27 Ogos 2011M hari Sabtu jam 1.30a.m. pada tarikh, hari dan waktu tu la arwah abah aku tinggalkan kami sekeluarga.... tinggal kan kami untuk selama-lamanya.... tinggal kan kami dengan kenangan2 yg mengusik jiwa... kenangan2 yg kadang2 merobek hati lalu mengalir la air mata...
gambar arwah abah yg aku sengaja blur2 kan.. gambar thn 2005 time aku kawen... :'(
 
3 hari lagi Syawal akan menjelma... hari Jumaat terakhir bekerja utk semua pekerja.. untuk semua anak2... dan pada esok hari nya Sabtu.. anak2 akan pulang berkumpul... tp pada awal pagi itu la dia telah pergi untuk selama2 nya... pergi tak kan kembali lagi.... semoga kita berjumpa di syurga kelak.... Amin....

Arwah abah pegi tanpa sesiapa di sisi... sebab nya arwah sihat... sakit sekali sekala tu adat  bg orang tua2... dia dah mmg kerap sakit... dah agak uzur... selewat usia 70thn dia pergi meninggalkan kami... pada waktu tu hanya ada emak dan dua orang anak sedara aku jer kat rumah.. sorang berumur 5thn dan sorang lagi umur 12 tahun... 2-2 lelaki.... sgt2 kebetulan sbb hari tu hari terakhir sekolah dan mak aku suruh cucu2 dia tu tido kat umah dia... klu anak sedara aku tak ada... cuma mak ngan abah je la kat umah... 

malam tu dalam pukul 12.00 a.m mak terjaga dari tido... mak ke dapur utk minum air dan buang air kecil... mak aku tu pon x bape sihat... mlm tu dia bangun minum air gas... mak cakap abah tengok jer dari jauh.. time tu abah tgh baring kat atas kusyen.... abah bg tau kat mak jgn tutup kipas.. dia panas n dia ckp dada dia sakit... abah aku ada mengidap sakit jantung dr muda belia lg.....mak tya kat abah samada abah sakit ke.. abah ckp tak.... bese nya abah jarang berkipas tengah2 malam... tp x nmpk perkara pelik kat mata mak... abah mcm bese2 jer kata mak....

slps mak kuar dr tandas mak suruh abah baring atas katil.. mak cakap kat abah baring atas kusyen tu tak selesa... makin sakit dada abah nnt... pastu mak bgtau abah yg dia nak ke ruang tamu teman cucu2 dia.. cucu2 mak ajak mak baring depan t.v sbb konon2 nya diaorg nak tgk t.v. tp diaorg tido... bese la kan budak2... mak aku baring ngan diaorg... mmg mak/abah aku bese teman diaorg klu diaorg tido kat umah... bese la budak2 ni penakut nya lebih kan.. wlupon umur dah 12thn...

beberapa minit lps mak baring kat ruang tamu mak tertido.... tiba2 mak terdengan bunyi dengusan nafas yg agak kuat 2-3 kali jugak la... bese la kan.. klu dah tertido tu mesti le rasa mamai2 bila bangun tu kan... mak bingkas ke tempat abah tido.... sbb pada awal2 pose abah ada sesak nafas n pitam.. abah bernafas kuat jugak time nak pitam tu.... tu yg mak terus jenguk abah....

bila mak ke tempat abah... mak tengok abah senyap je... tanpa dengusan... tanpa apa2 gerakan.... mak panggil abah 2-3 kali... mak pegang n goyang2 kan tangan abah.... tak der tindak balas dr abah.. abah senyap jugak...... time tu tangan abah dah kat pinggan mcm org nak sembahyang tu.. senang cite dah siap macam org yg dah meninggal tu la... cuma abah mengiring ke arah kanan sikit... mak panggil abah lg.. mak cek nadi abah... senyap.... betul ker ni fikir mak... mak terus ke ruang tamu kejut 2org cucu dia... mak suruh cucu2 mak tu kerumah kakak aku yg duduk menyewa dekat umah mak.. cucu mak yg 5thn tu anak kakak aku tu la... mak bgtau kat dia srh panggil kakak aku dan bgtau kat ayah dia sekali.. mak aku cakap suruh tengok atuk... atuk x sedar mak aku cakap kat cucu dia...

kebiasaan nya... anak sedara aku yg 2org tu... wlupon bkn adik beradik tp 2-2 tu susah nak bangun klu kejut... mak bapak diaorg selalu la dok membebel klu kejut kan budak2 tu... tapi mlm tu bila mak aku kejut Alhamdulillah diaorg terus bangun... dan budak 2org tu jln tgh2 malam buta tu ke rumah kakak aku... mujur lampu jalan terang.. dan mak aku bekalkan lampu picit jugak... (mak aku tak de tepon kat umah... henpon dia lak dah rosak sbb cucu dia yg kecik wat main... anak akak aku yg kecik la ni...)

time anak dia balik umah malam2 buta tu akak aku igt anak dia nanges nak balik sbb kdg2 anak dia tu klu tido umah nenek dia tanpa mak dia, tgh2 mlm dia nanges nak balik.... akak dah merungut dalam hati... kakak aku ckp dlm hati dah pesan pon wat perangai lgi ke anak aku ni... akak aku kuar jenguk anak dia... anak2 sedara aku bgtau srh pegi umah nenek... tengok atok.. atok tak bangun2... ajak ayah skali nenek suruh kata anak sedara aku kat mak dia...

time tu akak aku dah dpt agak ada benda yg berlaku... hati dia mmg dah tak sedap dr petang Jumaat tu... sbb abah aku kluar ke bazar ramadhan time2 ujan ptg tu... naik moto.. bese klu ujan abah aku x kuar pon... sblm ke bazar ramadhan.. time ujan mula2 renyai abah aku besih kan sampah kat laur rumah... cakar daun2 yg berserak2 kn tiup angin... cakar rumput yg anak sedara aku umur 15thn tolong mesin kan lepas balik sekolah hrtu... time abah aku bersihkan rumput2 dan daun2 tu ujan turun renyai2... abah aku tetap bersih kan jugak wlupon akak aku jerit panggil abah dr umah dia srh masuk.. sbb hujan nmpk makin lebat...abah tengok jer kakak aku dr jauh kakak aku cakap.. tp dia tk benti dan teruskan jugak keje dia... smpi siap...

akak n abang ipar aku bergegas ke rumah mak mlm tu.... ya.. betul.. bila dia pegang abah... abah dah tak gerak.. nadi abah dah tak berdenyut... akak aku srh suami dia plak yg rasa... suami dia pon mengesahkan benda yg sama.... time tu jugak akak aku pegi ke rumah nenek sedara kami.. umah dia kat blkg umah mak aku jer... akak aku bgtau yg abah mungkin dah tak der... suruh nenek tgk abah.. time tu nenek sedara aku tepon jiran belakang umah dia dan mak cik depan umah aku.... kami ni dok kg rumah sedara mara dekat2 jer.. x sume... tp rmi gak la kan.... 

bila nenek dah  kat rumah mak aku.... x lama mak cik aku yg depan umah smpi.. jiran blkg umah nenek smpi... sume cakap mmg sah abah tak de... time tu akak aku call sume adik badik kami... dan kami sume balik pagi2 tu jugak.... aku smpi rmh mak aku dlm pukul 2++ a.m. ... time aku smpi abang dan kakak2 aku dah angkat abah kat ruang tamu... abah dah berselubung.... sayu hati aku....orang2 kampung pon dah mula ramai kat umah aku.. ada yg baca yg tgh baca yassin.....

last aku jumpa abah 2minggu sblm abah pegi... kami berbuka sama2.. aku igt hari sabtu dan ahad tu aku dapat berbuka ngan abah lg.. tp tidak.... mengalir jugak airmata aku wkupon aku cuba tahan2 kan....

time tu yg paling sedih adik aku yg pompuan... sbb abah aku tunggu sgt2 dia balik.. dia lama x balik umah mak abah... lebih kurang sebulan lebih dah.. sbb nya dia kena training kat singapore... dan sabtu pon kadang2 dia kena keje... jadi bila dah ulang alik ke singapore tu bese la kan.. penat.. penat keje.. penat jem... abah aku mmg tunggu dia ngan anak dia.. abah aku asik sebut2 nama dia.. masa aku balik pon abah aku tgu dia.. hr2 kat umah abah aku tunggu dia.. terutama anak dia... sbb mak aku jaga anak adik aku ni lama jugak sebelom adik aku htr ke pengasuh... dengan telatah anak sedara aku tu yg mmg selalu mencuit hati.. lagi membaut kan abah aku rindu kat cucu dia tu.... sian.. abah tak dpt jumpa diaorg....tp adik aku ada tepon bgtau yg dia balik akhir ramdhan nnt... hari sabtu....  adik aku menangis tak henti time tu.... aku hulur yassin kat adik aku dgn tujuan supaya dia jgn nanges dan bacakan surah yassin utk abah...aku tak terdaya nak ckp x mo nanges2 mcm tu.. tak elok... tak elok meratap org yg dah tak de.. cuma tangan aku jer yg gerak hulurkan surah yassin... tu je.... adik aku nanges sbb dia x sempat nak jumpa abah... abah x sempat jumpa cucu dia... tp sume tu dah tertulis kan... menangis mcm mn skali pon abah ttp dah pegi.. Allah dah tulis perjalanan hidup dia.... sedih tu mmg la sedih kan....

abah pegi tanpa ada sesiapa di sisi... bila aku igt2 menda ni aku mesti sedih.. sayu... kami x sempat nak mintak maaf dr abah... harap2 abah dah maaf kan kami.... mak cakap klu dia tau dia dah duduk sebelah abah.... tapi abah tak de menunjuk kan tanda2 dia sakit atau nazak... bila mak srh baring kat katil dia pegi... tu yg mak paling sedih.... Alhamdulillah abah pegi dgn mudah dalam bulan Ramadhan... aku selalu berdoa supaya abah di tempat kan di kalangan org2 yg beriman.... skrg ni doa anak2 la yg abah harap kan kat sana kan.....

x lama lg dah nak pose... genap la setahun abah pegi.... sebelum abah pergi sabtu tu.... hari Jumaat tu mak ngan kakak aku cakap abah dah bersiap seawal pukul 12.00p.m. utk g soalt jumaat.... abah dah duduk2 kat kerusi... cucu abah siap cakap kat abah masih awal lg... abah ckp tak pe... biar awal... abah pastu petang tu wlupon hujan lebat lepas abah bersih kan rumput2 abah beriya2 nak ke bazar... wlupon mak aku dah larang... abah nak pegi jgk beli kuih kegemaran mak n cucu2 dia... kakak aku ckp ngan mak.. bair kan lah abah pegi...aku aku tau mmg itu tabiat abah... dia mmg suke beli benda yg mak, anak2 n cucu2 dia suke.. dr kami kecik smpi kami dah kawen.. klu abah tau kami nak balik kg abah akan beli apa yg kami suke... kuih muih kegemaran kami kat bazar... 

malam tu abah bayar zakat dan resit tu abah bg kat mak.. bese tahun2 sudah klu abah byr abah cuma bg tau dah byr jer... resit dia simpan... tp mlm tu abah serahkan resit tu kat mak... dan siang nya masa abah ke bazar abah sempat singgah ke kedai runcit beli ketupat segera, kacang tanah, so hoon, tauhu kering dan beberapa bahan2 utk memasak pagi raye nnt... dan ada jiran bgtau diaorg terserempak abah g bank kuar kan duit... ya... mak jumpa duit dlm wallet abah n resit pengeluaran skali....

abah dah siap kupas kulit kelapa dlm 30 biji jugak ptg hr jumaat tu... persiapan utk raya... byk jugak yg abah dah buat utk memudah kan mak dan anak2... bese mlm raya selain mak... abah la org yg paling sebuk kat dapor... parut kelapa... masak ketupat... gantung ketupat bila dah siap masak... sebok jenguk2 lauk apa yg mak masak... kadang2 abah tolong goreng kelapa utk wat kerisik... abah mmg pakar menggoreng kelapa utk wat kerisik... cantik jer abah goreng....

tahun lepas kami beraya ala kadar... masak pon ala kadar jer.. 3hari berturut2 Ramadhan terakhir kami tu kami adakan tahlil kat umah utk abah... kami jemput org masjid ke rumah kami... 3hr terakhir tu membuat kan kami rasa nak tambah 30hari lg puasa... kami rasa mcm x mampu nak sambut raye.... dan yg paling kebetulan sekali.. seluruh ahli keluarga kami buat persiapan beli brang2 raye.. baju raye tahun lepas sehari sebelum raye... tahun2 sudah.. bese nya kami akan bersiap awal... nak raye sume dah setel.. cume menambah apa yg nak di tambah... kdg2 benda2 yg di tambah tu tak perlu beli pon x pe.. tp bese la kan.. nafsu mata time tu.. lg2 barang2 utk anak2.. klu ternmpk ada jer yg nak di tambah...

hari terakhir Ramadhan.. lepas maghrib... sayup2 takbir kat t.v. kat masjid kat radio kami dengar... time tu aku mmg dah tak tahan... air mata aku bergenang.. tpi aku gagah kan diri sbb aku tau org yg paling sedih skali mesti la mak aku kan.... tp bila takbir pada esok pagi 1Syawal tu aku mmg tak bole tahan.. air mata yg aku tahan2 kan tu tumpah jugak.... aku menangis masa panas kan rendang yg kami masak mlm tu.... aku betul2 terigt kat abah..... time2 raya ni.. slalu nya aku slalu salam tangan abah dulu pagi2 bute.... kdg2 org lain tak sedar pon... kami x der wat sistem beratur... mmg mak abah tak penah wat utk anak2... tp bese aku akan salam abah pagi2 atau sblm abah pegi sembahyang raye.... terutama masa aku bujang2... lepas aku gosok baju abah aku bg kat dia dan aku mesti salam tangan abah... time2 mude remaja.. bila org lain yg salam abah nnt aku jerit.. aku org pertama salam abah.. aku ketawa suke hati... aku slalu wat mcm tu time aku bujang2... dan kadang2 kaka aku saje kejar bapak aku time dia ternmpk aku nak salam abah... konon nak potong line aku la tu...... tp tahun lepas.... abah dah x der... pagi2 raye lagi aku mcm terngiang2 dgr suara abah... sedih....

tahun ni... tahun pertama mak berpuasa tanpa abah.... hrtu masa aku balik kg.. mak cakap kat aku... mcm mana la mak pose thn ni.. bese berdua ngan abah... abah pegi bazar petang2 cari kuih2 kegemaran mak.. klu x sihat abah tak pegi la... tp tahun ni? ntah kata mak... bese awal2 nak pose abah dah sibok cari kurma.. belum pose kdg2 kurma abes dah mak makan... hehehehe.. tp tahun ni mak kata mak kena wat sendiri... sian mak.. sedih aku dengar.... bese la kan... bila org dah x de besenya baru la kita terasa... :'(terasa amat sangat...

*** ni dah nak dekat bulan pose.. makin kuat ingatan aku kat abah.... semoga abah tenang kat sana... 



Tuesday, June 19, 2012

MakLady contest

harini jenjalan dari satu blog ke satu blog yg aku tak kenal.. saje baca2 entry diaorg.. agak menarik n seronok... suke baca blog orang lain ni.. byk idea mereka2 ni....... bestnya... jalan punya jln sampai ler ke blog jejariruncing .....

satu ketika dulu aku mmg suka terjah ke blog ni... sbb nya kenapa... hehehehe.. semenjak meletops kisah putus tunang nya la kan... maaf ya... aku rasa bukan aku sorang jer time tu suke g skodeng ke blog Cik Elia ni kan... pastu mula la aku suke nak terjah menerjah ke blog dia.... smpi ler aku sibok ngan kerja aku n jarang nak membelek blog2...

dan sekarang aku dah tak keje.. dok goyang kaki... dan asik xcercise mulut je keje... makan2 dan makan jer kan... last2 aku terigt blog aku n mula menyibok2 kan diri balik.. ok.. kita tros ke matlamat asal... bila aku terigt blog Elia ni.. aku tros nak bukak ler.. nak tau perkembangan dia.. baca2 n baca.. terbaca entry pasal contest dr blog mak lady ---> http://blogdearlady.blogspot.com/.... dan2 ler aku nak try mencuba nasib.... saje suka2 kan.. 1st time joint..... 
~ Logo Contest ~

 "Award Terjah MakLady of the Month" 

Mak Lady ada la wat contest pasal "Award Terjah MakLady of the Month".... tajuk dah terjah menerjah ni mesti mak lady nak terjah dari satu blog ke satu blog kan.... erm... mula2 aku igt mak lady ni nak bg hadiah kat pemenang laptop tu... huh.. best nya kata hati aku.... kelasssss ko mak lady...aku nak.. aku nak....hahahaha... bila aku scroll ke bwh lagi rupa nya tu dia punye logo contest jer .. huaaaa.. :D menangis tak berlagu aku.... hahahahaha.... tp mak lady ada la bg hadiah2 lumayan yg lain.. korang g ler terjah ke blog dia heh..... pjg berjela klu aku nak bgtau satu2 kat sini nnt...

pasal terjah menerjah ni mungkin mak lady nak terjah ke blog korang2 tu ala2 "First Lady" la kot... korang sedia jer la kapet merah kat blog korang tu yer.. jaga2.. ada 1st lady nak dtg.. hik3...sambil terjah tu nnt mungkin sambil2 tu mak lady nak bg award la mcm dlm rancangan Jalan2 cari pasal... ehhhehehe.. Jalan-jalan Cari Makan tu buat kot.. bg award pastu gantung kat wall restoren.. tp korang gantung ler kt wall korang masing2 kan... tu tanda nya Mak lady dah terjah blog korang ala2 1st lady sambil sembang2 salam2 peluk cium bagai pastu dia tinggalkan la jejak dia kat korang... agaknya la.... klu korang nak tau korang g tya kat mak lady sendiri.. jgn caye kat aku bolat2.. hahahahaha.. mak lady ... ya ampunzzz.. jgn mare yerk.. nnt award tu terjatuh ke lantai abes berderai.... rugi ko... mahal tu... hehehehehe

mak lady ni sambil terjah2 tu dia nak tau jgk sape blogger yg korang minat...kenapa korang minat kat blogger tu.... adakah korang admire kat blogger tu ke... kweng3.. 2 blogger jer dia nak tau.. tak mo byk2.... rmi lagi yg dia nak terjah tu..... nnt tak cukup lak masa.. byk lg xtvt mak lady di luar sana yerk... hehehehehe.... korang bersedia jer la ngan jawapan yg tip-top dr korang utk mak lady ni yerk....

ok... blog yg aku minat mak lady, 1st sekali blog CMG... Cik Mat Gebu atau pon Adnan Ibrahim.... walaupon CMG ni tak penah joint blog aku.. tak kenal aku... tapi aku selalu intai2 blog dia....bukan stakat blog.. FB dia pon aku foolow tau.... nak tau nape... korang jgn ler cakap aku gatal atau miang keladi nak intai2 CMG ni... aku intai ni bersebab... sebabnya aku suke tiru aksi2, resepi2 dr CMG punya blog... kekadang konon2 nya aku cube la wat kat dapor aku... hahahahaha... wlupon x menjadi mcm CMG punya.. tp ada la jugak rasa... tak cntik pon tak per la kan... :D

suke aku tgk cara masakan CMG ni... dr segi rupa paras lauk smpi ke pinggan mangkuk... kengkadang tu aku terskodeng gak gobok2 yg termasuk dlm gambo dia... wwaaa... banyak wo koleksi pinggan mangkuk antik CMG... kelassss.... jeles aku nengok.. tp tak der ler smpi aku iri hati.... klu korang tak caye.. korang cube gi intai2 kat sini ----> http://www.tiffinbiru.com/  macam2 resepi ada.... dari lauk pauk ke minuman dan smpi ler ke kuih-muih.... menggoda sungguh.... sambil2 korang jenguk tu korang bagi2 ler salam... mana tau dpt sekeping dua kek ker... seketul dua ayam goreng.. tak pon secawan teh... hehehehehe... klu korang tak caye cube tgk gambo kt bwh ni... gambo ni aku amek kat blog CMG ni.. (sy mtk izin amek gambo dan letak sini yerk Cik Mat...)..

 gambar hasil google dr blog CMG.. korang tengok ler kuih tu.. gebu mcm cik mat jugak agaknya kan... tgk lak kat teko ngan cawan dia tu... cantik dan klasik lagikan... zoom jauh sket nmpk ler sket perabot yg tak bape nak clear tu... hehehehehe.. klu korang bernasib baik dpt ler skodeng gobok dia yg penuh ngan set teko dia ni.. adoi.. meleleh air mata nengok...

jadi kat CMG ni yg aku minat pertama kat resepi2 dia yg best2 belaka.... yg ke-2 aku suke tengok pinggan mangkuk dia ... dan yg ke-3.. cara CMG ni hias makanan n cara dia amek gambo.. cantik je aku tengok... smpi hiasan kat gobok dia pon aku intai... kiranya CMG ni pon pandai menghias selain memasak bg aku ler....

2nd blog yg aku minat klu mak lady nak tau lg la kan...jgn penat2 dulu mak ledy.. tarik napas dalam2...... dia ni adalah follower yg pertama follow blog aku... hahahaha... sbb nya blog dia le blog pertama yg aku jejak dan aku mula baca dan dari situ jugak aku mula rasa nak wat blog.. tp aku tak pandai n mengarang dan merepek dlm blog mcm Amy ni... hehehehehe.. Amy ni pon x kenal aku pon.. aku pon kenal dia dalam satu forum tu dan ada la halnya smpi aku kenal Amy ni dan aku follow ke forum yg Amy follow... kat situ ler aku tau yg dia ada blog... selalu jugak ler aku jenguk2 blog dia dulu.... tp mcm yg aku kata aku dah tak jengok blog Elia sbb busy ler kekunun... ngan blog2 Amy ni pon aku tak jenguk dah... pendek kata sume blog aku dah tak jenguk ler.... skrg masa dah byk kan... jadi aku le antara org yg busy body dok bertengek kat tertingkap blog2 org lain... hehehehe.. jgn terkejut igt hantu plak eh...tu aku.. intai2 sesawang korang.. tolong2 bersih kan sarang lelabah yg dah melekap byk kat situ... kahkahkah....

sebelum aku merapu berjela2 lagi... (mesti Mak Lady dah boring nak terjah ni kan... hahahaha) korang bole jenguk blog Amy ni kat sini.... http://fazemy.blogspot.com/.. dulu2 aku suke baca celoteh2 dia ni...sbb tu la blog dia blog ke-2 yg aku suke terjah slps CMG punya blog wlupon blog dia yg pertama aku jumpa.. hehehehe... citer yg aku paling suke baca pasal adik dia ngan abg polis main kejar2.. smpi bape episod ek.. 10 episod kot.. aku tak igt... nnt aku belek2 semula yerk.... sori Amy dan CMG sbb enterprem kan blog kamu berdua kat sini... klu terbaca dan tak suka bgtau yerk.. nnt kita padam ler... sob3....

blog Amy ni aku suke nak baca sbb 1st sbb dia ni la blog pertama yg aku follow.. dan aku suka plak nak baca.. mungkin dia ni pndi mengarang citer kot... mesti B.M dia dulu A+ ni kan... heheehe ke-2.. dia suke citer pasal diri dia... apa yg jadik kat dia.. kuarge dia... mcm citer adik dia tu rrr... pastu pasal citer husb dia booking rest kat Kedah Tower sbb besday dia kot klu x salah... aku suke baca ni... rest tu tutup sbb nak renovate tp husb dia tak tau nak wat booking gak.. rest tu cuma amek booking besar2 jer kot time renovate tu.. lama x baca kisah Amy... dan Amy pon dah lama x update kisah dia aku tgk....yg ke-3 aku suke baca pasal entry dia g jenjalan.. n berangan n jenjalan... ada tu aku penat baca.. igt dia dah pegi ke situ.. london klu tak silap aku.. tetiba last2 dia ckp tu cuma anagan2 dia jer dulu.. satu hari nnt baru dia g.. adoi.. senak perut aku.... baca mcm dah smpi ke situ jer kan...tu yg aku jadik suka nak baca tu sbb kira kreatif jugak ler dia ni kan.....bukan bodek eh... aku bukan kenal dia pon ... huk3....dah aku suke nak baca kat blog dia kan... nak wat camner.. hehehehehe....

akhir skali Mak Lady ni suruh aku tag 3 rakan blogger plak yerk...
ok aku letak rakan blogger aku kat sini yerk.. harap2 korang tak marah la yerk...

**Nota kakitangan: pstt.. mak lady... entry contest mak lady ni ler yg aku taip pjg berjela tau... entry2 aku yg lepas cinonit jerk... tak kesah ler aku menang ker tak tp yg penting aku dah berjaya berceloteh berjela2 hrni.. hahahahahaha....

Monday, June 18, 2012

Choc cake cheese frosting cream


erm.... kali ni try wat kek coklat with cheese frosting krim... Alhamdulillah krim menjadi... cuma masih x pandai mendeko.... comot2 n tak rata.. tangan masih keras.. tapi untuk makan2 sendiri anak beranak ok la kan...


 kek coklat jer.... kek lain anak2 tak berapa minat...

macam bese.... buat kek coklat aje la kan... sbb anak2 mmg suke makan coklat.. minuman pon klu dr coklat mmg laju je kan.... penah gak try wat kek butter dan kek red velvet tu.. kek nya sket jer diaorg makan... tp krim abes licin...... sbb tu asik2 kek coklat je.. hehehehe

cheese krim ni mudah jer nak wat dia... mcm bese la kan.. google2 jumpa la....

cara nak wat dia...

Bahan2: (ni yg saya guna n ejas2...)

250g Tantura Milk Cream  Cheese (resepi asal guna Philadelphia cream cheese)
100g Marjerin (resepi asal guna Butter)
1/2 cawan gula (resepi asal 1cawan)
1/2 cawan susu pekat (resepi asal guna susu segar)
perahan jus lemon (ltk 2sudu makan sbb suka ada rasa masam2 sket supaya x rasa muak sgt, cheese ni sgt lemak kan)

** satukan semua bahan2 dalam mixer n pukul smpi kembang n gebu... klu nak wat deco2 bole masukkan dalam peti ais dulu...

Lawak di sepanjang hari... hahahahaha..

ermssss.. x tau nak citer dari mana n macam mana.. mungkin bg orang lain tak kelakar tp aku kelakar sbb aku tahu cite ni dr akar umbi... hahahaha... dr sejarah silam smpi sekarang.. dah bole wat buku teks.. :D

ok la.. nak pendek kan cite.... erm.... zaman skrg ni facebook.. mukebuku.. fb... atau apa2 jer yg korang panggil tu dah bese bukan di kalangan remaja, belia atau vateran... tapi termasuk di kalangan kanak2.. bdk2 sekolah rendah pon dah rmi yg ada fb.....

tp apa yg korang rasa klu anak2 kwn ke.. anak sedara ker.. adik kawan2 ker yg ada fb ni... tp bapak dia yg guna fb dia.. hahahahahaha.. serius aku rasa nak tergolek2 kali ni.... alkisah ni berlaku di kalangan org yg aku kenal tp korang tak kenal la kan... hahahahaha.. serius rasa nak tercabut gigi ni ketawa terbahak2.. hari2 tgk kerenah bapak dia yg mcm bdk2 sekolah rendah....

cite ni bukan nya aku reka atau aku teka yg bapak budak tu punya angkara... tp anak dia sendiri pon ngaku.. bese la bdk2 sek rendah bwh 10thn kan.... mesti lurus jer nak bercerita... pada awal mmg aku teka jer... n mmg aku dah agak yg komen tu bapak dia... sbb aku tau ler bdk2 punya bahasa macam mana... hahahahaha...

gambar sekadar hiasan... hikhikhik..
skali ada satu hari tu member si anak komen yg bole mebuatkan asap kuar dr lubang idung mulut telinga bapak dia n sengkatan ngan bapak dia... lalu menjadi hujah2 yg berjela2 dr pihak bapak dia kat bdk yg masih hingusan lg tu.. hehehehe... sume hentam bdk tu sorang n bdk tu x jwb sbb bdk kecik kan... n bapak dia komen dr fb dia sendiri.. n fb anak dia jugak... adoi.. bahasa yg konon2 anak dia tulis tu mmg bahasa org tua2 kerepot... konon2 si anak menjawab.. adoi ler... pecah perut aku gelak lepas membaca nya....

siap ada nasihat lg kat budak kecik tu dr bapak n kaum kerabat bapak dia.... sedangkan sebelum2 ni bapak dia ni dok canang yg bukan2 dlm fb guna id anak seolah2 anak yg tulis.. time tu dia tak rasa lak yg dia dah aibkan anak dia... bila kawan anak dia komen pndi lak kerabat dia bidas bdk tu ckp menjatuhkan maruah n airmuka anak kepada bapak yg sengal ni.. hadoi ler.... sebelom ni bapak budak ni n kuncu2 nya berjimba2 mengomen kat muke buku si anak tanpa rasa segan silu n mcm tak sedar umur dah dekat 1/2 abad.. bukan suku abad... lagi 2-3thn jer masuk 1/2 abad tau.. hahahaha.... cite ni aku komen atas bukti2 yg sahih yer...

dia add aku n yg lain2 yg dia rasa konon2 nya bole nak jeles kan kami ler kan... hahahahaha... kami rasa hari2 kami skrg ni mcm ada badut sarkas yg menghiburkan kami.. tanpa perlu kami pegi ke funfair ye..... tima kasih ye dr kami.... hahahahahaha.. yg sedap nya bila anak dia terjumpa kami2 ni.. dia siap cakap bapak dia asek 'konker' komputer guna fb dia jer... bosan dia rasa sbb tak dpt nak main game kat fb... hehehehehe.. bdk2 bese la kan.. main game jer la kejenya.... adoi... bapak budak... ooo bapak budak.... insaf2 ler... x payah ler wat gitu... klu org2 lain tau kisah kamu ni... mau jalan pki kain sarung nnt....... hahahahahaha....

gini ler gamaknya nnt klu dah termalu yerk... kahkahkah....

***Nota kakitangan: sampai sekarang dia tak tau yg anak dia dah bocorkan rahsia dia n dia makin menjadi2 wlupon ada bdk kecik dah bagi nasihat kat anak dia.... kah3.. tapi kami2 ambil langkah diam diri tak mau yg dia tau yg kami tahu sume.... nak tgk smpi bile dia nak jadi pelakon ala2 aaron aziz gitu kan..... layanzzzz kan jer la yer kengkawan... atleast ada ler penghibur wlupon tak terhibur sgt pon.. kahkahkah...

Friday, June 15, 2012

Resepi Burger Bakar

hari ni aku try wat berger bakar edisi aku sendiri... mgu lepas aku tgk jalan2 cari makan.. dia ada tunjuk yg diaorg makan berger bakar... tp aku tak tau camne cara diaorg buat... jadik aku wat ler resepi sendiri macam masak berger biasa yg aku buat cuma aku perap dulu sbb nak bakar kan... aku bakar dlm oven.. sbb aku x pembakar.. huhuhu...

ni dia berger bakar versi aku wak sendiri...

daging berger ni aku perap dgn air bawang putih + kari + sos tiram + sos bbq + kicap + lada hitam + seasoning.... pastu aku cucuk2 daging tu guna garpu bg dia serap ke dalam...

perap ler bape lama yg korang suke... time ni aku perap sekejap jer dlm 15 minit jer kot sbb anak2 aku x sabor2 nak makan.... aku bakar 2keping n 2keping lg aku perap utk bakar/gorng esok pagi utk sarapan.. hehehe.. aku bakar 1jam dlm oven.... lain kali aku nak belah dua lak.. bg lg garing... aku suka garing2.. klu nak goreng mcm bese pon bole jer.... saje jer nak makan yg bakar punye stail kan...

pastu aku buat salad kobis ungu.... letak mayonis n bawang merah jer... gaul2... pastu letak le kat berger mcm aku wat tu... timun n tomato aku tak der stok jd aku x letak...

pastu aku letak sos lada hitam... sos lada hitam n mayonis ni aku wat sendiri jer... sos lada hitam tu aku main campur jer.. n mayonis tu aku google jer kat intenet resepi dia.... 

hasilnya mcm yg kat atas tu... aku 3beranak makan tak smpi 10mnt dah setel... hehehehe.... opss.. lupa.. aku potong2 gak bg 2org anak jiran sebelah sbb time kitaorg nak makan diaorg datang n jenguk2 kat pintu... x best plak kan klu tak bg... kira 5 org makan la ehh... tu yg sekejap jer licin tu.....

Jagung dan Bunga yang ganjil lagi menarik.. tertarik.. da boom...

Gambar buah jagung dan bunga rose ni aku dapt dari emel... cantik sangat2 kan...

Menurut dari emel jagung ni adalah jagung yang sebenar!  Dipanggil "Permata Kaca", yang ditanam oleh Greg Schoen. Penyemai Greg Schoen mendapat benih dari Carl Barnes, seorang lelaki separuh umur di Cherokee dalam tahun 80-an-, di Oklahoma.

Beliau meninggalkan sampel beberapa varieti jagung, termasuk permata kaca.
Malangnya, tidak tumbuh cukup banyak untuk menjual.




 ermm... mcm crystal jer kan bentuk nya.... cantik...

yg ni plak mcm manik2 jer....
 
 wow.. cam x der selera jer nak makan... nak simpan jer wat perhiasan...

Bunga rose ni plak menurut dr emel yg diterima, ianya di hasilkan di Belanda dari hasil kajian bertahun-tahun.  Warna-warna indah yang dihasilkan di setiap kelopak , dibentuk secara natural melalui pewarnaan semulajadi melauli batangnya semasa pertumbuhan.
 mcm bunga kertas tisu jer kan...

 sesuai wat bunga pahar ni..... cantik banget...

erm.. x nampak macam bunga betol pon kan....

Thursday, June 14, 2012

Kerepek popiah

sebenarnya kulit popiah ni aku nak wat samosa.... tp aku terlupa nak buat.. sbb2 nya....
masa balik kg husb aku kt mersing hrtu kami beli stok ikan segar... n ketam sket.. tambah ngan ikan mak mentua aku bagi beberapa ekor n baki ikan caru n ayam yg ada dlm esbox tu jadi penuh la esbox aku...

itu tak termasuk eskrem yg aku buat, baki meatball n cheese sosej yg husb aku beli... esbok aku dah la kecik.. bila dah byk2 barang aku main sumbat2  je la kan... jd aku punya kulit popiah ni secara tak tersengaja terperosok kat ujung2 esbok... bila dah tinggal saki baki ikan baru aku terperasan kulit popiah ni n rupa dia dah x mcm kulit popiah dah... dah retak seribu... plastik dia jer yg masih cantik lg.. hahahaha

ermm.... nak buang sayang sbb kulit popiah tu tak rosak cuma pecah2 jer kan... jadi... aku pon pecah2 kan jadi makin kecik n goreng.....
tada... ni ler rupa kulit popiah yg aku dah siat2 jadi kecik2 n aku goreng jadikan kerepek....

 daripada membazir buang.. baik aku jadikan kerepek... bole jgk wat aku n anak2 ngunyah2 sambil tengok drama korea kan... hu3....

aku bahagikan 2 yg dah di goreng tu n 1bhgn aku tabur gula halus utk anak2 aku... n sebhgn lg aku sira ngan lada mcm kerepek pedas tu n aku tabur kacang tumbuk sket.... tapi anak2 aku pon bedal gak yg ada lada ni sbb yg aku tabur gula tu sekejap jer dah setel diorg berdua keje kan... huk3....

Resepi Singgang Ikan Kembung

ermm... menu tengahhari ni.. sayur goreng.... telur goreng... sambal belacan limau.... dan singgang ikan kembung... macam bese.. cuma snap gambo lauk utama jer... lepas2 ni mungkin akan snap sume pic termasuk bahan2 memasak.. Insyaaallah.... :D

Singgang ikan kembung.....

Resepi:-

Bahan2:

2 ekor ikan kembung
1/2 labu bawang besar di hiris
2 ulas bawang putih di ketuk
1 inci halia di ketuk
1 inci lengkuas di ketuk
1 btg serai di titik
1 keping asam gelugur
garam dan bhn perisa
**beberapa tangkai lada cili dititik jika mahu pedas (letak tp tak titik sbb takut anak2 pedas plak)
(bole jgk klu nak letak kunyit hidup)

Cara2:
Renihkan air dlm periuk n masukkan semua bahan sehingga mendidih.... bila dah mendidih masukkan ikan...
tunggu hingga mendidih lagi n pastikan secukup rasa masam n masin nya...tutup api n bole la dihidangkan panas2... nyum3... (makan time dlm pantang mmg best....)

Skim Agen Takaful Malaysia...

  •  Takaful Malaysia (TM) ada 2skim 
     1) alfa 2) normal
  • 1) alfa ada gaji rm1500 plus komisyen 25%, 18%, 15%..tapi gaji hanya dibyr utk 12 bln shj dan komisyen difreeze utk 12 bln jugak
  • pd bln ke 13 komisyen selama 12 bln dibyr sekaligus tetapi gaji sudah tiada lagi tapi kita kena byr pd tm 288 x 24 bln iaitu 6912 sdgkn kita dibyr 18,000 tiads interest dikenakn
    (bukan ker RM18k setahun tu ada lah gaji kita.. kenapa nak ckp x der interest di kenakan... mcm kita wat loan jer kan.. padahal kita kn wat keje.. adoi.. pening kpala aku ni.... sgt2 x paham tang part ni... tolong xplain kat aku bg yg arif pasal ni)
  • alfa mesti full time
  • 2) normal blh full time or part time..

    Apa pandangan anda tentang skim ni? Ada sesapa yg berminat...? Angkat tangan.. hehehe

    Ada beberapa org kawan dah ajak aku join keje ni.... smenjak aku dah dok goyang kaki kat umah... ermm.... tp aku sgt musykil dgn keterangan yg di berikan... aku siap mtk emel/inbox kat fb aku lg.... tp tetap aku x puas hati.. sbb apa aku kata tak puas hati..... 

    sbb2 nya ialah:
    • dia kata dia bg kita gaji RM1.5k sebulan.... selama setahun... pastu bulan yg ke-13 baru la dia bg kita komisyen (klu 8bln kita wat pastu benti habuk komisyen pon kita tak dpt).. ni aku dah kompomkan ngan diaorg yg terangkan pasal skim ni...klu kita g keje dapat gaji pastu dpt bonus.. x der la plak kena bayar balik pas tu kan... klu kn kompem sume org byk utang keliling pinggang nak byr balik duit yg kompeni dah bg pki tu.... ermmm. 
    • pastu dia kata gaji dah x der lg lepas tahun ke-2... Apa punya skim keje la mcm ni kan.. keje tp x der gaji......
    • dah ler x dpt gaji..... kita plak kena bayar balik kat TM.. bulan2 kita kena byr RM288 selama 2tahun.. bayang kan ler... bukan 2 bulan yerk......
      
    apa punya skim keje mcm ni.... memang betul2 tak paham... klu korang paham tolong jelaskan kat aku dengan details ye... mungkin otak aku dah tepu dah... susah nak paham... huk3...

    aku jadi terpikir macam kita ni wat laon plak kat TM.... klu wat loan tp kita kene keje tiap2 hr lak tu....kompius3... tiap2 hari klu full time kena g ke sekolah2.... keje full time dr kol 9.00 a.m ~ 5.30 p.m. amek ko.....keje penat2.. g sana g sini... kemudian kita kena bayar plak balik semula selama 2thn... amek ko.... org keje dpt duit.. ko keje buat hutang.. kira mcm kita wat loan tp kena wat keje... loan tu tak der interest la konon2 nya... interest dia air peluh yg mengalir kuar.... agaknya la....
    mintak tolong sgt2 kat korang utk jelas kan kat aku apa yg korang paham pasal skim ni.. klu korang dah join lg ler korang paham kan..... :D

    *** Yg dari TM sgt la di alu2 kan untuk menerangkan skim ni n apa maksud tersirat yg buat aku tak   paham tu kan..... sori yer... mmg tak paham sgt2...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...