Saturday, June 23, 2012

Resepi Kek Mentega

resepi ni aku dpt kat MyResepi klu tak silap... erm.. x igt link mana... sbb aku dah kopipes dlm komputer aku utk koleksi resepi kek aku yg aku sng nak cube...

hrni aku cube wat kek ni... tp loyang yg aku gunakan agak besar jd agak kurang tebal la kek aku tu kan..
Resepi dia...

Bahan2:
1 cawan mentega/marjerin (aku guna mejerin brand seri pelangi hehehe.. 1st time gn marjerin ni)
2 biji telur
1 cawan gula
2 cawan tepung
1 sudu teh baking soda
1 sudu teh soda bikarbonat
1 sudu teh esen vanilla
pewarna... klu nak letak.. klu nak wat belang2 letak la beberapa warna ok...

Cara:

1. Panaskan oven 160darjah sekurang2nya 10minit sblm nak masak kek tu...
2. Tepung dan soda bicarbonat+baking soda diayak.
3. Putarkan marjerin/mentega bersama gula smpi kembang..
4. Masukkan telur satu persatu...
5. Pastu masukkan tepung sikit2 smpi abes... pukul smpi rata/sebati
6. Klu nak letak warna bahagi2 kan adunan mengikut bape warna yg kita nak letak.. klu nak letak 3 warna bhg kpd 3 bhgn tepung tu.. pastu letak kaler..
7. Amek satu sudu demi satu  masukkan dalam loyang... selang selikan kaler smpi adunan abes..
8. Bakar adunan selama 30minit. (suhu oven n masa mengikut oven masing2)

**aku tak letak kaler pon...

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...