Monday, July 23, 2012

Sirap Bandung ABC

Alhamdulillah... hrni dah 3 hari kita berpuasa.. dan hr ke-4 kita bertarawikh... syukur krn masih bernafas lg...
hrni kami berbuka ala kadar sahaja... x der kuih muih... sbb buka bertiga... hari berkerja, suami aku akan smpi rumah dalam pukul 9.00 p.m... hari minggu jer la kami berbuka meriah sket..

hari ni aku cuma hidang kan nasi putih, asam pedas pari, ayam goreng upin-ipin, tembikai, tamar dan sirap bandung abc... sbb apa aku panggil sirap bandung abc? sbb cara buat ala-abc..... igt dulu time kecik2 arwah abah aku suka beli buah kabung dan laici... dan kami akan buat air sirap abc ni la.. ltk buah kabung dan laici... klu ada jeli/lengkung bole la ltk sket.. pastu hancur2 kan ais tu... masukkan... wah.. sedap nya.. sejuk jer tekak kan... tp hrni aku x letak apa2 xsesori pon kat dlm air tu...

Air Sirap Bandung ABC
RESEPI SIRAP BANDUNG ABC

utk satu jug
1 senduk kecil sirap
2 senduk kecil gula pasir
1 tin susu cair
2 keping gula nira
Air secukupnya 
kiub Ais secukupnya (bole kisar halus/hancurkan)

Aksesori:
buah kabung
buah laici
lengkong/jelly/agar2
kismis
selasih

CARA-CARA:
1. Masukkan sirap, gula dan air (anggaran 2 cawan) ke dalam periuk dan didihkan di atas gas sehingga likat.
2. Masukkan gula nira ke dalam periuk yg lain dan didihkan di atas api dgn 2 cawan sehingga mendidih.
3. Kemudian masukkan semua aksesori ke dalam jug.
4. Bila air gula nira dah sejuk sedikit masukkan ke dalam jug.
5. Masukkan ais sehingga hampir penuh di dalam jug.
6. Masukkan susu cair dan kemudian tuangkan sirap gula ke dalam jug.
7. Sedia untuk dihidangkan.
(kacau rata dahulu sebelum minum)

**notakaitangan: 2 hari ni panas terik... banyak minum dari makan..

6 comments:

  1. salam kenal & salam ramadhan..sedapnya air sirap bandung tu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam... salam ramadhan jugak dr saya... mmg sedap... permintaan dr anak...baru belaja pose mcm2 la dia mintak.. :)

      Delete
  2. Salam Ukhwah tq sudi follow akak ya, dah follow sini juga, keep in touch :)

    ReplyDelete
  3. wahh..sedapnya..rajin awak yea..saya nie malas..anak2 minum milo je..hahaha..lagi satu..saya nk tya awat link awak dh lain yea? post2 awak yg lama2 je ada yg baru2 nie saya kena carik dlm follower list..kalau tak mmg xde news..

    ReplyDelete
    Replies
    1. nak bg semangat kat anak yg pose tu.. hehehe.. milo mmg minuman kegemaran no.1 budak2 kecik kan... anak sy pon sama.. suke sgt ngan milo..
      oo yer ker... dulu sy guna URL dzunnurain-mustasya skrg saya tukar pd mustasya.blogspot.com. tp sy tukar dah lama dah..

      Delete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...