Sunday, July 22, 2012

Bazar Ramadhan

harini aku pegi bazar ramadhan.. 1st time g bazar ramadhan kat area sini.. aku dah pindah sini sejak tahun lepas lg... tp thn lepas sekali pon aku tak penah pegi bazar... :)

thn ni tak tau la bape kali pegi.. sbb biasa nya klu pegi bazar atau pasar malam mesti ade jer yg tak puas hati.. cantik tp rasa tak seberapa la.. itu la.. ini la.. manusia... selalu membebel dgn apa yg dia dptkan.. slalu tak puas hati... aku la tu agaknya.... :P  ..........  aku suke pegi bazar area umah sewa aku dulu.. panjang... banyak pilihan.... nak tau kat mana? hah.. kat area kg melayu majidee.... penah pegi? best tak?.. lg satu yg aku suke bazar kat pasaraya xtra (skrg giant xtra) yg baru beberapa thn bukak... mmg byk pilihan dan klu kena gy terbaik mmg btol2 sedap la kan.. aku klu ke bazar/pasar mlm sebenarnya suka beli ikan bakar.. atau sup jer... senang citer yg masih panas2 tu... InsyaAllah terbukak ler selera sket wlupon x sesedap mana... sbb masih panas... tp aku jarang beli ... klu beli ni slalu sgt tak abes.. ceh.. ayat...  mcm ler aku masak sedap sgt kan.. hahahahaha.. sekali sekala makan kedai sonok jugak yg bebenornya.... :P

hah.. tgk tu... anak2 aku tgh usha2 apa yg diaorg nak beli.... pilih3..
mcm bese la.. anak2 aku mesti nak beli nugget... tu jer la yg diaorg tau.... Mustaqim nak sate.. x nmpk bayang sate pon kat situ.. bulan2 pose sape yg nak wat sate kan... lain la kat pasar malam... tp terjumpa la ayam madu versi satay.. beli la 5cucuk.. x de mahal sgt pon... tp mintak maaf la ya kat tokey kedai tu ... rasa kureng dan lebih byk lemak n kulit dari daging... kecewa sgt sbb aku bkn nya suka kulit ayam yg lembik2 ni.. klu garing ok lg la... anak2 aku lg ler tak suke... lemak? urmmm mmg aku buang...... aku kategori manusia yg tak bersyukur ker? tp bagi aku klu nak meniaga jgn pikir untung jer ... kena la pikir jugak kepuasan pelanggan... tp akukena ingat jugak.. slera org lain2... mungkin rasa nya tak kena dgn tekak aku jer kot.. dan rmi jugak org yg suke lemak n kulit ayam kan.. cuma aku tak puas hati sbb daging dlm 2-3ketul jer.. yg lain2 tu kulit n lemak shj... jd membazir jer la... klu tgk skali lalu mcm penuh daging jer dlm satu cucuk tu... rupanya x... x semapt ler nak belek lama2 kan... x per pasni x pyh beli lg... beli yg lain plak klu nak pegi bazar lg la...

ayam percik dan keropok lekor pon kureng rasanya... mungkin bkn rezeki kami... kami beruntung masih ada makanan utk di makan.. anak2 Palestin... anak2 Afrika... air kencing lembu pon jadi minuman diaorg ...... tp sume barang mahal ... mungkin aku dah lama x pegi bazar dan pasar malam.. jadi aku agak terkejut dgn harga dan juga ada yg harga mcm biasa tp kuantiti dan saiz yg jauh berbeza... klu aku jd peniaga pon mungkin aku jual dgn harga yg sama kot... ia lah kan.. nak kira kos sume... klu x, mana dtg untung nya.... semoga rezeki mereka di limpahi dan jualan mereka di rahmati Allah.. InsyaAllah.... mereka mencari rezeki yg halal...

**notakaitangan: hrni Syasya berbuka dgn air dan nugget shj... x makan nasi... cuaca panas terik kat area kami... dahaga jer kot.. esok dah start sekolah.. camner agaknya kan.. kat sekolah diaorg mesti bermain sakan... selalu balik umah tros minum n makan... tp esok.. hik3... tunggu la esok mcmmn... InsyaAllah syasya bertahan... dah plan nak masak kan telur masak kicap utk sahur Syasya.. sbb tu mmg paberet dia tu.. smlm dah masakkan sup...

2 comments:

  1. Ahad lepas yg kat bazar sini ada jual roti jala, pstu kari dia dah bau basi kak..uhuk2, bila gaknya dia msk kari tu, sbb utk berbuka dah x boleh mkn. Sian org yg beli..nasib baik kami dpt free, xlah terasa sgt..

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu la Naza kan.. sian gyg membeli... hrtu ayam percik yg husb akak beli tu dalam tak masak.. berdarah lg.. pastu x sesedap ayam percik pak cik ajmain ler (igt tak pak cik ni)... keropok lekor dia pon rasa x sedap.. tu mungkin org yg jual kopok tu buat dr ikan yg dah nak busuk rasanya....

      Delete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...