Monday, July 30, 2012

Mercun

Mercun
Setiap kali musim raya mesti ada bunyi mercun kan... kalau tak ada konon2 nya tak meriah ... tapi kalau dah mencederakan diri tu meriah sangat la pulak nanti... Harap2 mende2 macam ni di jauhkan lah kan.. belum sampai 10 hari kita puasa dah ada mangsa mercun.. mercun bola.. dan mata pulak buta... bukan nak bersorak.. tapi peringatan dan pengajaran untuk kita sume...

biar buta penglihatan, jangan buta, akal dan fikiran... tp yg ni?
dan yang paling pelik, setiap kali nak raya puasa jer mesti ada jer mangsa... kalau sambutan tahun baru cina... diaorg main mercun lagi la kan... bunyi berdentam dentum.. sampai tak bole tido di buat nya. tapi tak der pulak kita dengar ada yang putus jari.. putus tangan... cedera... dan sekarang.. deepavali pon dah ada bunyi2 mercun... x der jugak mangsa mercun.. kalau ada tak lebih dr 3org kot... ker diaorg sembunyi kan dr pemberita.. :P ...... yang paling kesian kalau tak main tp jadi mangsa keadaan.. terutama yang terkena mercun terbang tu... sian kan... mmg la dah takdir.. tapi...???

erm.. ni sbb singgah tgk kwn main mercun
dan kesian, budak2 kecik pon sama terbabit.. diaorang kekadang bukan mak ayah yg belikan.. tapi beli sendiri dengan duit belanja sekolah.. dah larang sume tapi nak jugak beli... aku tau sbb aku ada anak sedara lelaki jugak... puas dah aku membebel... tak jalan jugak...

ni salah sorang mangsa mercun bola yg 40 biji meletup tu kan
Ada jugak yang mak bapak pon sama main.. bagi galakan... tak tau nak cakap cemana... dan ni kisah benar.. anak polis yang ada pangkat beso pon main... yg best nya mak bapak diaorg yg beli.. ni bukan auta.. ni fakta.. dan ni bukan aku jeles eh sbb mak abah aku tak beli kan aku mercun ke apa... dan ni bukan isu provokasi ker apa... tak der.. ni pengalaman aku sendiri...

huh.. aku yg seriau tengok.. meleleh2 darah... 
budak ni plak yg nampak releks  jer aku nengok

hah yang sorang ni mangsa main mercun atas moto tak sempat campak dah meletup.. hilang jari.... urm.. tak berani nak cakap lebih2... korang nilai ler sendiri..
x sempat nak campak mercun dr atas moto

dan.. kejadian yang last ni yang paling melekat kat kepala aku... akibat dari perbuatan bapak dia sendiri... jual mercun... simpan dalam umah kosong jadikan stor.. mercun meletup.. anak umur 6 tahun jadi mangsa.. tersangkut atas pokok plak tu kan.. kepala berlubang tak silap aku... korang pon mesti ingat punya... pastu mak bapak melarikan diri... terpaksa serah diri sbb nak semadikan arwah anak..... sadis aku rasa...

stor tempat kejadian yang meletup dan mengorabnkan mangsa
(gambo ni sume aku cilok dari gugel yerk..)

** aku memang takut klu orang main mercun sejak dari aku kecik lagi.. mesti aku lari jauh2... lagi2 mercun lalat ke lebah .. yg bole kejor orang tu, ngan mercun roket.. aku paling tak suka kalau adik aku main... mercun lalat ni penah kejor aku time aku tgh sapu sampah kat luar umah.. mercun roket tu penah nak letup kat aku sbb budak2 nakal main time aku kecik2.. nasib aku tak jadik mangsa..

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...